De telefoon staat roodgloeiend, de praktijk wordt gesplitst tussen ‘besmet’ en ‘niet besmet’, en er worden zelfs drive-in huisartsenposten geopend. Dat COVID-19 Nederland bereikt heeft, is ook zeker merkbaar bij de huisartspraktijken.
De huisarts en doktersassistenten hebben altijd een belangrijke poortwachterfunctie in de zorg. Als je de huisarts belt, stelt de doktersassistente specifieke vragen om de hulpvraag vast te stellen. Dit heet triage. De doktersassistente bepaalt dan zelf of in overleg met de huisarts wat de volgende stap is: bijvoorbeeld een afspraak bij de huisarts of een doorverwijzing naar de specialist.
In tijden van de coronacrisis is het belang van de triage-functie van de doktersassistenten erg toegenomen. Als iemand coronaklachten opmerkt, moet hij of zij contact opnemen met de eigen huisarts. Er wordt zo veel gebeld met vragen over het coronavirus, dat de telefoons bijna niet meer te bemannen zijn.
Op alle fronten van deze crisis worden er aan creatieve oplossingen gewerkt. Van grote hallen die worden omgebouwd tot ziekenhuisafdelingen tot militaire artsen die bijspringen in de publieke zorg. Zo wordt er ook creatief gedacht bij de huisartspraktijken en –posten. Online vragenlijsten ondersteunen de huisartsen en doktersassistenten in de belangrijke triage taak. Ziekenhuizen stampen zogenaamde triage-tenten uit de grond om patiënten efficiënter op te kunnen vangen.
Wil jij ook helpen bij de frontlinie van de zorg in deze crisis? Dan is de opleiding Doktersassistent MBO niveau 4 iets voor jou! Tijdens deze verkorte opleiding van Capabel ga je zo snel mogelijk aan de slag waar extra handen nodig zijn: als stage of BBL-er bij een dokterspraktijk bijvoorbeeld. Binnen 15 maanden heb je je diploma op zak en kun je als volwaardig medewerker meedraaien!